Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


بررسی کتابهای استیون کاوی


استیون کاوی و کتابهای او در سری بوی کاغذ متمم

توی این طبقه‌ی کتابخونه، کتابهای استیون کاوی رو گذاشتن. توی اکثر کتابخونه‌ها، کتابهاش رو قاطی بقیه‌ی کتابهای انگیزشی فردی یا مدیریت عمومی می‌گذارن. دسته‌ی کتابهای آنتونی رابینز و وین دایر و برایان تریسی و اسکاول شین.

یادمه یه جای دیگه هم دیدم کتابهاش رو داخل قفسه‌ی Self-Help یا خودیاری گذاشته بودن. فکر نکنم هیچکس به طور دقیق بتونه راجع به تاریخچه‌ی کتابهای Self-Help نظر بده. تنها چیزی که می‌دونم اینه که حدود دو قرن پیش (اگه اشتباه نکنم سالهای ۱۸۴۱) امرسون، راجع به خودیاری و Self-help مطلب نوشته بوده و توضیح داده بوده که بیشترین مسئولیت برای تغییر خودمون بر عهده‌ی خودمونه و نمیشه از نظام آموزشی و ساختارهای رسمی انتظار داشت که برای تک تک ما، وقت اختصاصی بگذارند.

اونهایی که طرفدار کتابهای خودیاری بودند معتقد بودند که بسیاری از مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، حتی روانشناس‌ها و مشاورها، یه سری جواب‌های از پیش آماده‌ای دارند که سعی می‌کنند با استفاده از اونها مشکلات ما رو حل کنند. درست شبیه یک لباس فروشی که به هر حال تلاش می‌کنه نشون بده که یکی از لباس‌هاش به تن ما می‌شینه و ما رو زیباتر از قبل می‌کنه.

اگر هر کسی تلاش کنه و وقت بگذاره و بکوشه که اصول کلی زندگی و روانشناسی و رفتار و ارتباط را یاد بگیره و با خواسته‌ها و انتظارات و نقاط قوت و ضعف خودش تطبیق بده، احتمالاً می‌تونه نتیجه بهتری بگیره.

به خاطر همین اکثر کتابهای خودیاری یا Self-Help بیشتر تلاش می‌کنند خواننده رو به مشارکت و تمرین و فکر کردن و خلوت کردن با خود و هدفگذاری و ارزیابی پیشرفت‌ تشویق کنند و بهش یاد بدن که اولین کسی که می‌تونه به تو برای بهتر شدن زندگیت کمک کنه، خودت هستی.

دیل کارنگی آیین دوست یابی و آیین سخنرانی

اما یه تفاوت‌هایی هست که استیون کاوی رو از بقیه‌ی کسانی که در حوزه‌ی خودیاری یا Self-Help فعالیت می‌کنن متمایز می‌کنه. اکثر کتابا و سمینارا و سخنرانای خودیاری، یه جورایی ترکیب حرفای علمی و انگیزشی هستن. اما خیلی بیشتر در سمت انگیزشی غرق شدن. اما کارهای استیون کاوی پایه‌ی علمی بهتری داره.

خودش هاروارد درس خونده. یادمه خونده بودم که دو سوم شرکتهای لیست Fortune-500 از شرکت اون مشاوره گرفتن. حتی جایی مثل مدرسه کسب و کار وارتون که خیلی توی مدیریت سخت‌گیره و یه جورایی تقریبا هم رده هاروارد و استنفورد محسوب می‌شه، ازش برای سخنرانی برای دانشجوها دعوت کرده.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

در اینجا دو فیلم (به زبان انگلیسی) برای شما انتخاب کرده‌ایم. یکی خلاصه‌ی گرافیکی کتاب هفت عادت و دیگری توضیح کوتاه سه دقیقه‌ای استیون کاوی درباره‌ی پنج سرطان احساسی.


در اینجا می‌توانید خلاصه‌ای از ماجرای این فیلم را به روایت دوست عزیزمان آقای داود شاکری بخوانید:

۱)  روی اتفاقاتی که نمی توانید آنها را کنترل کنید تمرکز نکنید. مثلاً اگر قرار است یک محصول تولید کنید به جای توجه به تورم یا قوانین و مقررات سخت دولتی که خارج از کنترل شماست، روی این تمرکز داشته باشید که چگونه می توانید کالای خود را بهبود بدهید طوری که مشتریان نتوانند بدون آن زندگی کنند.
۲) اگر روزی از این دنیا بروید دوست دارید چگونه شناخته شده باشید؟ یک همسر خوب؟ یا کسی که ارزشی رو به جامعه اش ارائه کرده؟ اگر جواب این سوال را فهمیده‌اید و می‌دانید، چه کارهایی را برای رسیدن به آن انجام میدهید؟
۳) اگر چیزی برای شما در اولویت اول هست، همیشه اول به آن توجه کنید.
اگر سلامتی، خانواده و روابط عاطفی در درجه اول اهمیت قرار دارد پس چرا همیشه بیشترین وقت‌تان را درگیر اولویت های دوم زندگیتان مثل تماشای تلویزیون می کنید؟
۴) همیشه مدل ذهنی برنده-برنده داشته باشید. هیچ وقت مثل یک مسابقه فکر نکنید و بر اینکه شما باید همیشه برنده باشید متمرکز نشوید. بلکه سعی کنید برای برنده شدن بقیه هم تلاش کنید.
۵) ارزشی که برای بقیه ارائه می‌کنید مهم است و نه صرفاً تلاش ما. مثلاً اگر سایتی دارید و مطلبی را برای بقیه در آن قرار میدهید، اینکه به بقیه بگوید که من شب و روز تلاش کردم که این مطلب را بنویسم برای آنها اهمیتی ندارد. بلکه اهمیت در ارزشی هست که برای دیگران ایجاد می‌شود و به آنها عرضه می‌کنید.
۶) مجموع اجزا می‌تواند بزرگتر از اندازه هر یک از اجزا باشد (سینرژی یا هم افزایی). مثال کلاسیک آن وقتی است که دو نفر هستید و می‌خواهید سیب‌های درختی را بچینید و قد هیچکدومتان به آن نمی‌رسد. اگر یکی روی شانه‌های دیگری بایستد سینرژی شکل گرفته و توانایی جدیدی ایجاد شده که قبلاً وجود نداشته. در غیر این صورت، با کنار هم ایستادن، مزیت جدیدی ایجاد نمی‌کنید.
۷) قبل از اینکه یک درخت را قطع کنید، اره خودتان را کاملاً تیز کنید و نگران وقتی که برای تیز کردنش میگذارید نباشید.

 


در اینجا می‌توانید خلاصه‌ای از ماجرای این فیلم را به روایت دوست عزیزمان خانم زینب دست آویز بخوانید:

در وجود همه ما انسان ها پنج سرطان احساسی وجود دارد که اگر آن ها را کنترل نکنیم آنقدر در کنه وجودمان رخنه می کنند تا دیگر توانایی شناخت خود و شنیدن صدای خود را نداشته باشیم. آن پنج سرطان عبارتند از:
الف: انتقاد کردن
ب: شکایت کردن و نق زدن
پ: مقایسه کردن
ت: رقابت کردن، البته نه رقابتی که در مسابقه بسکتبال یا در بازار کار شکل می گیرد، بلکه رقابتی که احساس کاذب بهتر از دیگران بودن را به ما القا کند.
ث: ستیزه کردن
برای اینکه به جدیت موضوع پی ببریم آقای استیون کاوی اولین سوال را به این شکل مطرح می کند که از حضار می پرسد:
چه تعداد از شما واقعا این طور فکر می کنید که نیروی انسانی که در ادارات مشغول کارند باهوش تر و شایسته تر و خلاق تر از آن چیزی هستند که شغل فعلی شان از آنها می طلبد؟
تعداد کثیری از حضار با بالابردن دست راست خود به این سوال پاسخ مثبت دادند (بنابراین به نظر قریب به اتقاق حضار، ظرفیت و قابلیت کارمندان بسیار بالاتر و بیشتر از آن چیزی است که شغل شان ایجاب میکند).
کاوی توضیح می‌دهد که به نظر می‌رسد که در سراسر دنیا، با تمام تکنیک‌هایی که عصر صنعتی به کار گرفته است، نتوانسته از تمام ظرفیت‌های نیروی انسانی استفاده کند.

آقای کاوی سوال دوم را از حضار می پرسد: چه تعداد از شما احساس می کنید که فشاری بیش از حد بر روی شما وجود دارد که با صرف انرژی و وقت و منابع کمتر، خروجی بیشتری داشته باشید؟( به عدم استفاده درست از نیروی کار اشاره میکند).
اکثریت قریب به اتفاق حضار به این پرسش نیز پاسخ مثبت دادند.
به عبارتی در عین اینکه منابع و توانمندی‌های نیروی انسانی هرز می‌رود، سازمان‌ها احساس می‌کنند مشکل کمبود منابع هم وجود دارد و باید فشار بیشتری به نیروی انسانی خود اعمال کنند.

لینک دانلود ویدئوی خلاصه کتاب هفت عادت

لینک دانلود ویدئوی پنج سرطان احساسی

 سایر لینک‌های مرتبط با این مطلب: 

صفحه استیون کاوی در ویکی پدیا (انگلیسی)

لینک گزارش نیویورک تایمز در مورد زندگی  استیون کاوی بعد از مرگ او

خلاصه کوتاه انگلیسی از کتاب هفت عادت مردمان موثر

یک خلاصه انگلیسی یازده صفحه‌ای از کتاب هفت عادت (متمم مطالعه‌ی این خلاصه را توصیه می‌کند)

یک خلاصه انگلیسی ساده و زیبا از کتاب هشتمین عادت (متمم خواندن این خلاصه را توصیه می‌کند)

آیین زندگی مردمان موثر (ترجمه‌ی آل یاسین)

لینک کتاب هشتمین عادت یا ۸th Habit در سایت آمازون

لینک کتاب هفت عادت مردمان موثر در سایت آمازون

سری بوی کاغذ، به تازگی در حال شکل گیری است. اگر با علت و انگیزه‌ی شکل گیری این سری آشنا نیستید، می‌توانید مطلب قبلی ما را بخوانید و ببینید که چرا متمم سری بوی کاغذ را راه اندازی کرده است؟ به همان دلایلی که در آن نوشته آمده است، ما در داخل متن‌های این سری، از هایپرلینک استفاده نمی‌کنیم و تمام هایپرلینک‌ها را به پایین نوشته منتقل کرده‌ایم.

تمرین:

۱- یکی از مفاهیم مطرح شده در کتاب‌های استیون کاوی را در حداکثر هزار کلمه خلاصه کنید. هدف این نیست که فهرست کتاب را بنویسیم یا یک فصل آن را رونویسی کنیم. بلکه هدف این است که آن پیام را به ساده‌ترین شکل به دوستان دیگر خود در متمم منتقل کنیم. موردی که بر اساس رای متممی‌ها بیشتر از بقیه آموزنده باشد، به متن اصلی اضافه خواهد شد.

۲- خلاصه‌ای از پیام فیلم اول را تهیه کنید و آن را برای سایر دوستان متممی خود بگذارید. خلاصه‌ای که بیشترین امتیاز آموزنده بودن را بگیرد به متن اصلی افزوده خواهد شد.

۳- خلاصه‌ای از پیام فیلم دوم را تهیه کنید و آن را برای سایر دوستان متممی خود بگذارید. خلاصه‌ای که بیشترین امتیاز آموزنده بودن را بگیرد به متن اصلی افزوده خواهد شد.

contributors-icon

 این متن با همکاری داود شاکری و زینب دست آویز تنظیم شده است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    غزاله راستی پور ، پروین طالبی زاده ، محمدحسن مازاراتابکی ، نادر رنجه ، مرضیه مصلی نژاد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری بوی کاغذ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه بوی کاغذ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای بررسی کتابهای استیون کاوی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : داود شاکری

    2) خلاصه ای از پیام فیلم اول
    1) روی اتفاقاتی که نمی توانید آنها را کنترل کنید تمرکز نکنید. مثلاً اگر قرار است یک محصول تولید کنید به جای توجه به تورم یا قوانین و مقررات سخت دولتی که خارج از کنترل شماست، روی این تمرکز داشته باشید که چگونه می توانید کالای خود را بهبود بدهید طوری که مشتریان نتوانند بدون آن زندگی کنند.
    2) اگر روزی از این دنیا بروید دوست دارید چگونه شناخته شده باشید؟ یک همسر خوب؟ یا کسی که ارزشی رو به جامعه اش ارائه کرده؟ اگر جواب این سوال را فهمیده‌اید و می‌دانید، چه کارهایی را برای رسیدن به آن انجام میدهید؟
    3) اگر چیزی برای شما در اولویت اول هست، همیشه اول به آن توجه کنید.
    اگر سلامتی، خانواده و روابط عاطفی در درجه اول اهمیت قرار دارد پس چرا همیشه بیشترین وقت‌تان را درگیر اولویت های دوم زندگیتان مثل تماشای تلویزیون می کنید؟
    4) همیشه مدل ذهنی برنده-برنده داشته باشید. هیچ وقت مثل یک مسابقه فکر نکنید و بر اینکه شما باید همیشه برنده باشید متمرکز نشوید. بلکه سعی کنید برای برنده شدن بقیه هم تلاش کنید.
    5) ارزشی که برای بقیه ارائه می‌کنید مهم است و نه صرفاً تلاش ما. مثلاً اگر سایتی دارید و مطلبی را برای بقیه در آن قرار میدهید، اینکه به بقیه بگوید که من شب و روز تلاش کردم که این مطلب را بنویسم برای آنها اهمیتی ندارد. بلکه اهمیت در ارزشی هست که برای دیگران ایجاد می‌شود و به آنها عرضه می‌کنید.
    6) مجموع اجزا می‌تواند بزرگتر از اندازه هر یک از اجزا باشد (سینرژی یا هم افزایی). مثال کلاسیک آن وقتی است که دو نفر هستید و می‌خواهید سیب‌های درختی را بچینید و قد هیچکدومتان به آن نمی‌رسد. اگر یکی روی شانه‌های دیگری بایستد سینرژی شکل گرفته و توانایی جدیدی ایجاد شده که قبلاً وجود نداشته. در غیر این صورت، با کنار هم ایستادن، مزیت جدیدی ایجاد نمی‌کنید.
    7) قبل از اینکه یک درخت را قطع کنید، اره خودتان را کاملاً تیز کنید و نگران وقتی که برای تیز کردنش میگذارید نباشید.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .