Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


از میان روش های ارزیابی عملکرد شغلی کدام را جدی‌تر می‌گیرید (وظیفه ای یا زمینه ای)؟


ارزیابی عملکرد و عملکرد زمینه ای و عملکرد وظیفه ای

بحث ارزیابی عملکرد تقریباً ورد زبان مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی سازمان‌هاست.

در زمان استخدام و انجام #مصاحبه استخدامی، همیشه سوال این است که آیا عملکرد این فرد در آینده‌ برای مجموعه مثبت خواهد بود؟

در زمان محاسبه حقوق و مزایا هم، باز از عملکرد و ارزیابی عملکرد حرف می‌زنیم.

در زمان #استعفا هم، بخش قابل توجهی از نقدها و گلایه‌ها، به کیفیت عملکرد و ارزیابی عملکرد مربوط است.

اما برای اینکه بحثهای ما و انتظارات ما و سنجش‌های ما منطقی‌تر و قابل دفاع‌تر باشد، لازم است مشخص کنیم که منظور ما از ارزیابی عملکرد چیست و تعریف عملکرد شغلی را به صورتی شفاف و دقیق مشخص کنیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

در محیط کار خود، چه نمونه‌هایی از عملکرد زمینه‌ای را می‌توانید مثال بزنید؟

چه رفتارها و مسائلی باعث می‌شود که میل به فعالیت فراتر از شرح وظایف، در افراد یک سازمان کاهش پیدا کند؟

چه روش‌هایی را در ذهن دارید که بتوان عملکرد زمینه‌ای را (مثلاً در محیط کار شما) سنجید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت منابع انسانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت منابع انسانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۲ نظر برای از میان روش های ارزیابی عملکرد شغلی کدام را جدی‌تر می‌گیرید (وظیفه ای یا زمینه ای)؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : باران

    من ماهانه یک نمره ارزیابی عملکرد به پرسنل میدم. این کار رو دو ساله شروع کرده ام و بازخورد بسیارخوبی هم گرفته ام. سال قبل بیشتر به عملکرد وظیفه ای توجه می کردم. و فقط دو مورد تحت عناوین "مسئولیت پذیری" و "همکاری با دیگران" رو به عنوان عملکرد زمینه ای مورد لحاظ قرار می دادم. البته هم تجربه خودم در زمینه ارزیابی عملکرد کم بود و هم چون می خواستم این طرح جا بیافته، برای سال اول خیلی مته به خشخاش نمی زاشتم و سعی می کردم امتیازها بالا و تشویقی باشه.

    ولی اول امسال که می خواستم حقوق ها رو اضافه کنم(علاوه بر وزارت کار) برای همه پرسنل یک جدول ارزشیابی درست کردم. عوامل موثر در ارزیابی عملکرد سال قبل بچه ها بنا به نوع کارشون با هم فرق داشت ولی در جدول جدید یک ارزیابی همگانی گذاشتم. چیزهایی مثل انظباط شخصی و ارائه به موقع گزارش کار، اخلاق حرفه ای که شامل سه آیتم بود: عدم ایجاد تنش در محیط شرکت، کمک به بهبود جو شرکت و همکاری با دیگران، مسئولیت پذیری نسبت به شرکت و دست آخر تلاش برای بهبود خود و بهبود شغل.

    نمره ها رو که دادم، یکی یکی بچه ها رو صدا زدم و بهشون گفتم اگر مخالف امتیازی هستن بگن. اگر کسی توضیح می خواست ، می دادم و نتیجه این جدول عالی بود. بسیاری از افرادی که فکر می کردند من متوجه تنش زایی اونها نمیشم یا کسانی که فکر می کردن در طول سال فراموش کرده ام چه بی انظباطی هایی داشتن، خود به خود اصلاح شدن. از اون طرف افرادی که تشویق شده بودن، از اینکه دیده بودمشون خیلی خوشحال شدن و رفتار مثبت شون تقویت شد.

    بعد بخشی از حقوق رو به صورت بهره وری قرار دادم و این بار به همه گفتم دیگه مثل سال قبل با اغماض نظر کیفی نمیدم. اونایی رو هم که مدیرشون بی توجه بهشون نمره بالا میداد، آوردم زیر نظر خودم.

    در حال حاضر ملاک ارزیابی ماهانه مجموعه دو جدول بالاست.  برای همه آیتم ها هم نمره کمّی گذاشتم.

    دو ماه اول رو که دادم، باز بخش زیادی از مسائل باقیمونده حل شد.

    خلاصه این قضیه ارزیابی رو تبدیل به یک داستان کرده ام! در طول ماه همه پرسنل دارن با حواس جمعی داستان خودشون رو می نویسن و آخر ماه می خوان ببینن چه نمره ای می گیرن.

    در واقع من به بچه ها می گم شما دیده می شین. حتی اگر من در جواب کار نادرستتون در اون لحظه سکوت کنم، چون خودتون می دونین خرابکاری کردین، باید منتظر عواقبش باشین.

    امروز یکی از بچه ها اومد و با خنده گفت : خانم فلانی من گزارش فلان رو که باید طبق جدولم بیستم ماه تحویل می دادم، دیروز(19 ام) براتون ایمیل کردم. چشماش برق میزد.

    برای من تهیه این جدول و ارزیابی تک تک پرسنل بسیار وقت گیر و سخت بود. از طرفی نمره کم کردن با توجه به اینکه در واقع حقوق طرف کم می شد، درد داشت مخصوصن در موردکسانی که به نحوی خودشون رو سوگلی من می دونن.

    ولی هم سختی اولیه رو تحمل کردم و هم خیلی زیاد روی جدول کار کردم و هم دندون روی جگر گذاشتم تا فرزندانم درست تربیت بشن. بی دعوا و بی مرافعه.

    یک چیز جالب هم بگم! مبلغی که از بابت این داستان سرایی می گیرن خیلی ناچیزه ولی قضیه از حالت مالی خارج شده و تبدیل به موضوع ناموسی شده!

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .